Kjeld Aij, directeur Bedrijfsvoering van Amsterdam-UMC, sprak op 19 september 2019 als key note spreker op het Vlirdens WFM Congres. Onderstaand tekst is een transcript van een klein onderdeel van zijn presentatie over zijn visie op workforce management.
Iedereen lijkt het plannen van mensen belangrijk te vinden. Niemand weet wat het werkelijk inhoudt, maar toch wil werkelijk iedereen optimaal plannen. Iedereen wil meer productiviteit, lagere personeelskosten, wil groeien, versnellen. Iedereen wil testen en leren, zo lang als dit allemaal maar gebeurt zonder mislukkingen.
Workforce management is echter vreselijk moeilijk. Echte workforce planning gebeurt niet vanaf de zijlijn, de zijlijn is veel te makkelijk. Workforce management is gevaarlijk en vergt moed. Ben je hier echt klaar voor?
Echte workforce management gebeurt in de kern/hart van de organisatie, waar het ‘t moeilijkst is. Het gaat over veranderen van business modellen, cultuur, hoe mensen werken en hoe we denken over onze rollen. Over veel veranderen en pijnlijke veranderingen. Ben je echt bereid hiervoor te gaan?
We kunnen geen creatieve en vernieuwende organisaties verwachten door enkele aspecten in te voeren die lijken te bestaan in andere organisaties waar we naar op kijken. Leadership development, performance management, environmental forecast, recruiting.
Workforce management is het tegenovergestelde. Het is geen sessie, het kan niet worden gekocht en ingevoerd op een zonnige vrijdag. Het is een cultuurverandering. Het gaat om bazen die er om geven en echt willen veranderen en (hopelijk) vergeeft iedereen ze na afloop. Het is geen product en als dat het wel was, zag het er vreselijk uit.
Workforce management gebeurt door mensen die zo veel problemen veroorzaken dat ze door veel bedrijven worden ontslagen. Verandering gebeurt omdat goede ideeën vreemde mensen dwingen om risico’s te nemen omdat ze erin geloven.
Workforce management bestaat uit geweldige argumenten. Het maakt veel mensen echter boos. Het gaat overal tegenin. Het is vreselijk irritant maar met de beste bedoelingen. En vaak worden ze niet begrepen: ‘wie denken ze wel dat ze zijn om dit te doen, stop ermee want dit is vreemd en anders’. Het betekent enorme botsingen met de financieel directeur. Het irriteert iedereen maar deze irritatie veroorzaakt juist de verandering. Ergens.
Het zijn de ideeën die mensen laten lachen. Het is een klant direct opbellen. Het is direct handelen in plaats van wachten op de jaarplanning, iemand een plaatje laten zien terwijl hij staat te plassen.
Workforce planning is vreselijk pijnlijk en ontzettend verstorend. Het is smerig, rommelig, onbeleefd en vreselijk. En als je er niet deze gevoelens bij hebt, is het geen workforce management. Dus wees eerlijk, wil je een congres over WFM of ga je liever naar het theater?
Of wil je een verandering brengen met heel je hart? Het maakt je kwetsbaar en gebroken en misschien wat vreemd, maar het maakt wél het verschil.