- Dit evenement is voorbij.
De medewerker op 1: diversiteit, werkgeluk en ZZP’ers
De medewerker op 1. Dit is nodig om de arbeidsmarktproblematiek te lijf te gaan en de inzet van ZZP’ers in de zorg beheersbaar te houden. De krapte zal de komende jaren niet afnemen, integendeel. Dit vraagt om een andere benadering. Niet persé mensen meer laten werken of meer mensen laten werken. Maar wél goed benutten van het potentieel wat in de organisatie en op de arbeidsmarkt aanwezig is. Door goed werkgeverschap en prettige werktijden zorgen voor gelukkige en gezonde medewerkers. Die graag bij jou in loondienst werken. Een goede balans tussen werk en privé komt tot stand in het rooster. Daarmee is personeelsplanning een belangrijk instrument bij het gezond en vitaal houden van je medewerkers. En om medewerkers te behouden voor je organisatie. Zo maken we zorg meer werkend! Vaak hebben we te maken met grote diversiteit onder de mensen die we plannen en roosteren. En dat is maar goed ook: organisaties met veel diversiteit behalen vaak betere resultaten. Met een diverse groep aan mensen, met verschillende wensen voor werktijden en -dagen, ben je als organisatie beter in staat om in te spelen op het werkaanbod. Naast ruimte creëren voor diversiteit, willen we onze medewerkers meer autonomie en invloed geven door ze zelf te laten roosteren. Want je weet dat daarmee de productiviteit, de tevredenheid en de klantbeleving zal stijgen. Klinkt allemaal mooi, maar hoe organiseer je dat in de praktijk? Wanneer de dagelijkse druk op de openstaande diensten en de afhankelijkheid van ZZP’ers zo groot is? Aan welke knoppen kun je draaien om de medewerker daadwerkelijk op 1 te zetten?Symposium 4 april
4 april organiseert Vlirdens het symposium “De medewerker op 1”. Aan de hand van inspirerende klantcasussen nemen we je mee in creatieve oplossingen. Zo vertelt Lisette Mennink, Teamleider Flexbureau bij Pluryn, hoe het haar lukte om met een out-of-the-box plan 48 fte extra uit de eigen formatie te halen en daarmee een kleine anderhalf miljoen te besparen op de inzet van PNIL. En delen Hilverzorg en Amaris hun aanpak om te komen tot een gezamenlijke pool van ZZP’ers. We garanderen een inspirerende dag met veel mogelijkheid tot interactie, netwerken en kennisuitwisseling.
Lisette MenninkNa ruim 10 jaar werken in de zorg, helpt Lisette Mennink (teamleider bij Flexbureau Pluryn) nu de collega’s en cliënten van Pluryn op een andere manier, namelijk met de juiste medewerker op de juiste plek door middel van een goede planning. Overal in de organisatie waar het gaat over plannen, flex, capaciteit is Lisette betrokken. Afgelopen jaar is het Lisette gelukt om de inzet van extern personeel fors terug te dringen door contracten van eigen medewerkers op te hogen. Tegen een leuke bonus. Waar andere organisatie over praten, doet Lisette gewoon. Het resultaat? Ruim 48 extra fte’s en een besparing van een kleine anderhalf miljoen. Dit idee typeert haar: ze durft ‘out of the box’ te denken, bijt zich ergens in vast en weet het op de juiste manier te presenteren, met kennis en humor, waardoor het gedragen wordt binnen de hele organisatie. Inmiddels heeft Lisette zich vol gestort op het project zelfroosteren met als doelstelling aantrekkelijke werktijden voor de medewerkers van Pluryn. En daarmee ook het terugdringen van de inzet van ZZP’ers. En er liggen alweer een nieuwe ideeën op de plank. Het is dan ook niet voor niets dat Lisette de terechte winnaar is geworden van de WFM-Award 2023 in de categorie Non-Profit. |
|
Robbin Pott, Hilverzorg & Richtje Ubels, AmarisNet als in veel andere organisatie zijn Hilverzorg en Amaris bezig met hoe zij in de regio Gooi en Vecht de zorg anders kunnen organiseren om toekomstbestendige en passende zorg te kunnen (blijven) leveren. Eén van de thema’s daarin is regionaal werkgeverschap. Wat kunnen we met elkaar organiseren en faciliteren om het voor medewerkers aantrekkelijker en/of passender te maken om in de zorg te werken? Als eerste stap starten Hilverzorg en Amaris samen een regionale ZZP-pool, met als doel meer grip op de betrouwbaarheid en kwaliteit van de ZZP-ers die zij inzetten en tegelijkertijd ZZP-ers een interessant platform te bieden om zich aan de regio te binden. Zijdelings leren zij op deze manier met elkaar samenwerken op personeelsgebied, zodat ze deze samenwerking in de toekomst verder uit kunnen rollen naar andere zorgaanbieders in de regio en andere typen personeel. |
|
Gert-Jan VosGert-Jan Vos, senior consultant en trainer bij Vlirdens maakt werk van privé. Plannen en roosteren staan al zijn hele werkleven centraal, met als oorsprong de zorg. Hij werkt graag met mensen aan het verbeteren van processen om bedrijfsresultaten te verbeteren, waarbij zijn aandacht vaak uitgaat naar tevredenheid van medewerkers. Werkgeluk en een goede privé-werkbalans zijn thema’s die volgens Gert-Jan onlosmakelijk verbonden zijn met het invloed hebben op werktijden. Zijn deelname aan het netwerk Zelfroosteren geeft veel input om zijn visie op plannen steeds aan te scherpen. Zijn passie voor Zelfroosteren deelt hij graag, liefst gecombineerd met zijn inspirerende en coachende kwaliteiten. Een gezonde dosis humor ontbreekt hierbij niet. |
|
Anouk HaazelagerAls CEO bij softwarebedrijf Elanza houdt Anouk zich dagelijks bezig met de vraag: “Hoe ondersteunen wij zorgorganisaties optimaal met de juiste inzet van vast en flex, zodat zij constant de beste zorg kunnen blijven leveren?”. Met het Elanza platform, dat samen met haar techteam en zorgorganisaties ontwikkeld is, helpt zij zorgorganisaties met de duurzame inzet van zorgprofessionals, zowel vast als flex. En met maar één doel: de volledige regie op kosten en kwaliteit teruggeven aan zorgorganisaties voor het plannen van personeel, zowel intern, flex als extern. Anouk, van origine psycholoog, bekleedde voor haar huidige functie bij Elanza meerdere managementfuncties bij grote zorgorganisaties (oa Arkin) en werkte 8 jaar als consultant digitale zorg bij Karify. |
|
Catja VoogdAls principal consultant bij Vlirdens heeft Catja Voogd zich tot doel gesteld om de (ouderen)zorg meer werkend te maken. Een hele uitdaging, in een alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt. Meer dan ooit is het belangrijk om medewerkers aan je organisatie te (ver)binden. De slogan van de sector is niet voor niets “De cliënt centraal, de medewerker op één!”. Want het zijn gelukkige medewerkers, die de beste zorg verlenen. We worden uitgedaagd om te kijken naar wensen en mogelijkheden van onze medewerkers. Ruimte creëren door maatwerk, zonder daarbij bewoners, patiënten en cliënten tekort te doen. Afscheid nemen van heilige huisjes om het werk in de zorg aantrekkelijk(er) te maken. Voor de zorgprofessionals van nu én van de toekomst. Tijdens het symposium “De medewerker op 1!” neemt Catja ons mee in haar visie op het loslaten van onmogelijkheden en met aantrekkelijke diensten het werkplezier van je medewerkers te vergroten! |
|
Jorien van den HeuvelJorien van den Heuvel is als principal consultant al bijna 10 jaar verbonden aan Vlirdens. Ze heeft veel verschillende ziekenhuizen, VVT en andere organisaties geholpen met het professionaliseren van hun personeelsplanningsproces. Haar grootste aandachtspunt is, naast tactische personeelsplanning, verandermanagement: draagvlak creëren voor anders roosteren en het actief betrekken van alle belanghebbenden. Ze fungeert hierbij vaak als linking pin tussen HR, finance en de afdeling Capaciteit om de lijn zo goed mogelijk te ondersteunen. |
Programma “De medewerker op 1“
9:30 Inloop & koffie 10:00 Introductie 10:15 Diversiteit als succesfactor 11:00 Inspirerende voorbeelden uit de praktijk (o.a. Pluryn, Hilverzorg & Amaris) 12:00 Werkgeluk: balans, autonomie en zeggenschap 13:00 Lunch 14:00 Break-out sessies 15:00 Terugkoppeling break-outs sessies 16:00 Afsluiting en netwerkborrel 17.00 EindeBestellen tickets symposium
Tickets kunnen besteld worden door deze af te rekenen met iDeal, Creditcard of op factuur. Per organisatie hanteren we een maximum van 4 personen.0 mensen zijn aanwezig De medewerker op 1