Uitbesteden WFM: hoge opbrengsten en vaak voordeliger

Kleinere en middelgrote organisaties kiezen veelal voor het uitbesteden van WFM (red: workforce management), oftewel hun planproces, aan een externe dienstverlener. Door hun omvang zijn die bedrijven immers te klein om een eigen professional in dienst te nemen. “Ik zou echter niemand willen aanraden om kosten doorslaggevend te laten zijn. Workforce management is te belangrijk om alleen naar de kosten te kijken. Workforce management bepaalt namelijk in sterke mate de efficiëntie en kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast heeft het invloed op de medewerkertevredenheid. Workforce management is echt meer dan een kostenpost.”, oordeelt Jesse de Jong, workforce management-professional bij Vlirdens.

Terug kunnen vallen op ondersteunende organisatie

Schaalvoordeel geldt als een belangrijk wegingscriterium bij het uitbesteden van workforce management-processen. De Jong haalt daarbij het voorbeeld aan van de Consumentenbond, waar hij als professional van Vlirdens is gedetacheerd. Er staan bij deze consumentenorganisatie zestig medewerkers ingeschaald voor klantcontact. Dat is een flink aantal, maar alles bij elkaar opgeteld net te beperkt voor het vrijmaken van een eigen planprofessional. “Dat is voor de opdrachtgever een eigen afweging, maar het aanstellen van een full time workforce management-medewerker kent zijn nadelen. Een belangrijk bezwaar is het ontbreken van continuïteit. Als een eigen professional met vakantie gaat of ziek wordt, schort het aan een aanspreekpunt voor de medewerkers. Groot voordeel van uitbesteding is dat je als opdrachtgever altijd kunt terugvallen op een ondersteunende organisatie”, stelt De Jong.

Kosten-batenanalyse uitbesteden WFM

Wat bij de afweging tot uitbesteding van WFM vaak zwaar weegt, zijn de te maken investeringen. Zoals De Jong eerder aangaf: workforce management is te belangrijk om dat uitsluitend af te rekenen op een prijscalculatie, sterker nog hij zegt er meteen bij dat detachering kostentechnisch juist vaak voordelig uitpakt. Bij uitbesteding worden uren effectiever ingezet en bij het aannemen van personeel in loondienst zijn indirecte kosten zoals voor trainingen duurder dan in eerste instantie wordt gedacht. “Daarnaast heb je bij uitbesteding middels een RFP (red: request for proposal) als opdrachtgever een instrument beschikbaar om je te oriënteren op een scherpe prijs. Bij de aanname van een professional worden vooral de kwalificaties van de sollicitanten beoordeeld, maar ontbreekt het aan kostenconcurrerend voordeel tussen kandidaten onderling.”

Hoge kwaliteit

Toch nog even intunen op de kostenopmerking van De Jong. Als uitbesteding te belangrijk is om enkel te kiezen op basis van een kosten-batenanalyse, welke kpi’s wegen dan nog meer mee? Over de continuïteit heeft de professional al eerder gesproken, maar daarnaast valt tevens de professionaliteit van de dienstverlening te benoemen. “Een organisatie als Vlirdens is zeer specifiek op de hoogte van de actualiteit rondom planning, workforce management en de daarvoor gespecialiseerde software in de markt. Door al onze professionals in het veld weten we exact wat er zich afspeelt op dat vlak. Als de opdrachtgever toe is om over te stappen naar een ander pakket, of als je toe bent aan een herziening van de wijze waarop je plant, dan is er altijd wel een professional bij Vlirdens die daar kennis van heeft. Als een organisatie daar een eigen medewerker voor aanstelt, is het maar de vraag of die voldoende ondersteuning krijgt om zich blijvend te informeren over de actuele ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van workforce management.”

Beknibbelen is risico

Wat De Jong concluderend wil benadrukken, is dat je als opdrachtgever eigenlijk nooit de keuze mag maken om geen aandacht te schenken aan de genoemde punten. Zowel niet als het gaat om budget, maar zeker ook niet om toewijding aan het thema workforce management. “Als je dat doet, dan gaat het down hill met je dienstverlening. Beknibbelen op workforce management is een risico voor de bedrijfsvoering, kwaliteit van de dienstverlening en voor de medewerkers- en klanttevredenheid.”

Meer over uitbesteden van WFM?

Uitbesteden van de personeelsplanning en het workforce management kan in alle vormen en mate. Veel organisaties vertrouwen hun planning toe aan Vlirdens.

Wil je weten wat Vlirdens kan betekenen bij het uitbesteden van de planning? Download dan nu onze brochure.

Download Brochure Uitbesteden WFM

    Voornaam *

    Organisatie *

    Telefoonnummer

    E-mail * (zakelijk adres)



    Meer weten?

    Naar contactformulier
    Uitbesteden planning

    Uitbesteden van planning en workforce management

    Uitbesteden WFM: hoge opbrengsten en vaak voordeliger 2022-11-16T15:33:41+01:00
    Vlirdens https://www.vlirdens.nl
    Uitbesteden WFM: hoge opbrengsten en vaak voordeliger

    Uitbesteden van WFM kan de organisatie helpen succesvol te zijn. Uitbesteden resulteert in hogere opbrengsten en is vaak voordeliger.